• Markéta Hytmanová

Vypněte zprávy a posilujte imunitu

Koronavirus se stal mediálně známou "hvězdou" a vláda nás každý den informuje o tom, jak je nebezpečný. Zachránit nás mají roušky, dezinfekce a izolace, čekáme na vakcínu a léky.

Jak skutečně nám doporučované chrání a prospívá?

Roušky do nějaké míry omezují rozptyl kapének a virů v nich, což může pomoci vašemu okolí, pokud jste infekční. Jenže to neznamená, že díky roušce virus zmizí. Znamená to jen, že si odpadní produkty těla včetně kapének s viry hromadíte na vlastní roušce a minimálně částečně vdechujete zpět to, co má být vyloučeno. Nejhorší je, když s rouškou zacházíte jako většina z nás (ono to ani v běžných podmínkách jinak nejde). To znamená, že na roušku saháte, opětovně si ji nasazujete, nebo si ji dokonce občas odložíte do kapsy, do kabelky či na stůl. Tím předáváte do okolí vše, co se na teplé vlhké roušce zachytí a pomnoží.

Dezinfekční gely zabíjí mikroby, ale také narušují bariéru kůže, narušují mikrobiální komunitu a tukovou ochranu, které přirozeně chrání kůži před průnikem vnějších nepřátel. Právě nadměrná hygiena posledních let, včetně zbytečného používání antimikrobiální kosmetiky a drogerie, se podílí na nárůstu mnoha zdravotních potíží. Ignoruje nezbytnost žít s mikroby v rovnováze, hygienickou teorii a teorii starých přátel.




A co léky a vakcína? Zcela jistě je jen otázkou času, kdy je budeme mít v ČR. Jenže je skoro jisté, že budou mít (jako úplně každý běžný lék) i svá rizika v podobě nežádoucích účinků a u vakcíny je zatím zcela neznámo, jak bezpečná bude, jak efektivní a dlouze trvající ochranu zajistí.


Dezinfekce, roušky a případná vakcína nám nějakou ochranu poskytnou, ale bránit se jde i mnohem lépe. Základem zdraví je totiž správně fungující imunitní systém. Nechápu, proč nám z obrazovek moudří a zodpovědní denně nedoporučují zdravě žít.

Imunitní systém chrání naše tělo před nepříteli jako jsou třeba někteří mikrobi, toxické látky a poškozené buňky našeho těla jako jsou třeba nádorové buňky. Pro zdravý vývoj potřebuje dostatek podnětů, zejména možnost trénovat svoje fungování stykem s běžnou mikrobní zátěží. Prospěšné je proto přirozeně pestré mikrobní prostředí, pobyt venku, podpora střevního mikrobiomu zdravou stravou.


Zde v bodech, co vše naší obranyschopnosti jen prospívá:

  • - Udržujte se fit. Posilování fyzické kondice je základním předpokladem pro správně fungující imunitní systém. Nemusíte zrovna běžet maraton, někdy stačí i procházka na čerstvém vzduchu, kterou si zároveň vyčistíte hlavu.

  • - Nepodceňujte pitný režim. Na prvním místě by měla být voda, můžete ji ochutit vymačkaným či rozmixovaným ovocem, které vás navíc zásobuje vitaminy. Vhodný je i bylinkový a zelený čaj.

  • - Otužujte se. Organismus je důležité na otužování navykat postupně a pravidelně. Doporučuji pravidelné navštěvování sauny a střídání teploty vody ve sprše, díky tomu zvýšíte svou obranyschopnost.

  • - Dostatečně odpočívejte. Nedostatek spánku se odráží na vašem imunitním systému. Studie ukazují, že lidé s deficitem kvalitního spánku snáze podlehnou viru běžné chřipky. Množství spánku také ovlivní, jak rychle se z nemoci dokážete vyléčit. Ve spánku se do našeho těla uvolňují látky zvané cytokiny, některé z nich napomáhají hlubšímu spaní a produkce jiných se zase zvýší, když se v těle objeví infekce nebo zánět. Absence spánku produkci všech cytokinů snižuje a tělu pak chybí protilátky.

  • - Myslete pozitivně. Ne nadarmo se říká „čistá mysl půl zdraví“. Stres a napětí negativně ovlivňují boj proti nemocem a stojí i za vznikem řady degenerativních onemocnění, jako jsou nemoci kosterní a svalové soustavy, lymfatického systému, poruchy krvetvorby, atd. Stres také zhoršuje stávající zdravotní problémy. Oproti tomu při pozitivním myšlení a smíchu se vyplavují endorfiny (hormony štěstí), které přispívají k lepšímu fyzickému stavu.

  • Jezte potraviny, které posilují imunitní systém:


• Česnek a cibule (pokud se obáváte o svůj dech, doporučuji sníst jablko, které zápach zneutralizuje)

• Zázvor

• Fermentované potraviny: jogurt, kefír, kvašenou zeleninu, tempeh, kombuchu

• Potraviny s vysokým obsahem vitaminu C: citrusové plody (grep, citrony), kiwi, červenou papriku, brokolici, kopr, rybíz nebo petržel

• Potraviny bohaté na zinek: maso, vejce, mořské plody (zejména ústřice), oříšky a semínka

• Rakytník, kustovnici

• Šípky


  • - Snižte příjem cukru. Nadměrný příjem jednoduchých sacharidů (sladkosti, dorty, sladké nápoje…) poškozuje imunitní systém, jelikož zvýšená konzumace jednoduchých cukrů snižuje schopnost bílých krvinek pohlcovat bakterie až po dobu pěti hodin po požití sladké potraviny. Naproti tomu příjem komplexních sacharidů (celozrnných obilnin, pohanky, vloček, zeleniny…) nemá na imunitu žádný negativní vliv.

  • - Aromaoleje s antivirovým působením jako je třeba čajovníkový olej a prospívat mohou i uklidňující aromaoleje jako je třeba levandulový olej.


Jako nejlepší doplněk stravy mohu z trhu vyzvyhnout Probio Imuno od firmy Sunkis (viz.fotografie): jedná se o kombinaci inulinu, colostrum, vit.C, hlívy ústřičné, mateří kašičky a lactobacilů (mám s ním osobně velmi dobré zkušenosti). Dále doporučuji vit. D.


Dokážete si představit, že by naše vláda a média jen polovinu času věnovaného děsivým zprávám o koronaviru, rouškám, rozestupům a desinfekci a polovinu peněz utracených za vyjmenované věnovala podpoře zdraví? Za toho půl roku boje s koronavirem byla šance takto zásadně ozdravit většinu z nás, byla to možnost zvrátit mnohá chronická onemocnění a tak i zásadně snížit riziko infekce koronavirem. K měřitelnému zlepšení metabolického zdraví stačí totiž pouhých 21 dnů. Stres, úzkost a strach paralyzují imunitní systém, automaticky zhoršují obranyschopnost a zvyšují riziko infekčního onemocnění. Nezdravý a oslabený organismus je ve zvýšené míře ohrožen jakoukoliv nemocí, nejen infekcemi. Proto nepanikařte a zchlaďte hlavu! Hledejte na podzimu pozitiva jako krásy přírody, krajinu kolem nás, kterou nenaleznete na plátně žádného barevného obrazu.

Přeji všem pevné zdraví.

100 zobrazení
Nechte se pravidelně informovat o novinkách!