• annaplanickova

Seznamte se ... Šmakoun pro váš zdravý život.

Říkají mi Šmakounova Anička, a to proto, že se této potravině, jejímu rozvoji a použití v kuchyni věnuji již 10 let. A upřímně, mám to štěstí, že práce je zároveň mým velkým koníčkem. Nejprve vám tedy Šmakouna představím a samozřejmě přidám i chutný recept.


Co je to vlastně ten šmakoun?

Šmakoun je potravina z vaječných bílků. Abych to přiblížila co nejjednodušeji - jako se ze soji vyrábí tofu, z mléka tvaroh, tak se z bílků vyrábí šmakoun.

Existuje v 5 slaných a 3 sladkých ( ano opravdu sladkých) variantách. Příchutí je dosahováno sušeným ovocem, kořením.. - bez éček a konzervantů. To je Šmakoun jako takový.

Další řadou jsou hotové potraviny se Šmakounem - sladké krémy, uzeniny se Šmakounem, alternativa těstovin Štíhlé nudle a nemohu opomenout ani novinku na trhu - hotová jídla.




Proč Šmakouna zařazovat do jídelníčku?

Protože je zdrojem komplexních živočišných bílkovin, aniž byste současně přijímali tuky.


Proč máme přijímat dostatek bílkovin?

Bez bílkovin to nejde! Tělo si je neumí samo vyrobit a tak je nutné je pravidelně doplňovat právě stravou.

Bílkoviny:

-zajišťují růst a regeneraci organismu

- jsou důležité pro látkovou výměnu

-vyživují šlachy, kosti a kůži

-zvyšují imunitu

-podporují organismus v období stresu a nemoci

-budují svaly

-pomáhají při hubnutí

-udržují energii po celý den

-pomáhají hojit rány


Běžný jedinec by měl přijímat cca 0,8g - 1g bílkovin na 1 kg tělesné váhy denně. V době redukce i více. A když začnete počítat, zjistíte, že to až tak snadné není.


Jak přijímat dostatek bílkovin?

Nejsnadněji to jde dobře sestaveným jídelníčkem. Zdroje bílkovin dělíme na rostlinné

( luštěniny, soja, ořechy..) a živočišné ( maso, vejce, šmakoun, ryby, sýry, tvaroh.....). Je dobré oba druhy kombinovat a mít jídelníček obecně co nejvíce pestrý. Bílkoviny by měly být zastoupeny v každém jídle a to i v jídle sladkém.


Jak na to?

V každém díle našeho seriálu vám představím recept, ve kterém jsou bílkoviny ve vyváženém poměru zastoupeny. Velkým zdrojem inspirace je samozřejmě i internet. Pokud si nevíte vůbec rady, je dobré se poradit s odborníkem na výživu. Zde na webu najdete kontakt na Markétu Hytmanovou.

Sezona dýní je v plném proudu, připravila jsem tedy recept na dýňové karbanátky. Je to krásný příklad přidání bílkovin ( šmakouna) do zeleninového jídla, kde by jich jinak byl nedostatek.



Dýňové karbanátky - Suroviny na 2 porce


500g dýně hokaido

200g šmakoun mexiko https://www.smakoun.eu/produkty-vice-bilkoviny/smakoun-mexico/

3 vejce

2 stroužky česneku

2 lžíce drcených dýňových semínek

sůl, olivový olej

Do velké mísy nastrouhám dýni ( loupat ji nemusíte), šmakouna a přidám česnek. Přimíchám 3 celá vejce, semínka, osolím a pořádně promíchám. Na plech s pečícím papírem potřený olejem tvořím placičky a peču 20-30 minut v troubě vyhřáté na cca 180 st. C. Vynikající, snadné, rychlé i dietní.


Přibližné nutriční hodnoty na porci: energie 1363kJ, 30g bílkovin, 20g sacharidů, 14g tuků


Přeji vám dobrou chuť.

Vaše Anna Pláničková

www.smakoun.eu



Nechte se pravidelně informovat o novinkách!