Potraviny vhodné na léto podle tradiční čínské medicíny

Tradiční čínská medicína rozeznává dvě letní období – léto a pozdní léto.

Začátek léta stanovuje již na 16. května.


Tradiční čínská medicína dává i ve stravování důraz na sezónnost. V každém ročním období nám prospívá jiná skladba stravy. Dodržujeme-li toto pravidlo, je naše tělo v energetické rovnováze a ta je podle tradiční čínské medicíny důležitá pro prevenci všech nemocí.



Období léta

trvá od 16.května do 16. srpna, po něm následuje období pozdního (babího) léta, které trvá až do astronomického podzimu.



Období léta je charakteristické vitalitou, svěžestí a aktivitou. Léto je ve znamení elementu ohně, kterému je přiřazeno horko a hořká chuť.

Jedná se o období dozrávání, úrody.


Jak se v létě stravovat?


V horkých letních dnech se naše tělo potřebuje ochladit. To je důvod, proč jsou doporučovány nejvíce JIN potraviny, potraviny s největším ochlazovacím účinkem na naše tělo. Mezi tyto potraviny patří například ryby, letní ovoce, červená zelenina, lehká kukuřice a sója.


V tomto období se doporučuje konzumovat potraviny, které podporují element ohně. Jedná se o potraviny hořké chuti.

Tyto potraviny, snižují napětí v těle, vysušují, usnadňují trávení a mohou také pomoci zbavit se nadbytečných kil.


Možná jste si sami všimli, že právě v tomto období nám chutnají zelené saláty, brokolice, růžičková kapusta, grapefruity a další potraviny s hořkou chutí.



Kromě výše zmíněných nám v létě prospívají celozrnné obiloviny, listové saláty, červená řepa a další syrová zelenina.


Potraviny typické pro element ohně, kterému je přiřazeno období léta, jsou brusinky, pohanka, amarant, kapusta, rukola, červené fazole, červená paprika, grilované maso, čekanka, špenát, mangold, listy pampelišky, kakao, oregano, muškát ...

V létě nám nejvíce prospívají lehká studená nebo jen krátce upravovaná, například lehce smažená jídla. Při jejich přípravě je doporučováno omezit sůl a naopak přidat více tekutin.

Čínská tradiční medicína doporučuje vyhnout se v tomto období jídlům, která prošla dlouhou tepelnou úpravou.



Velmi oblíbeným jídlem, které je jen krátce tepelně upravené je například zeleninový salát s kuřecím masem upraveným na přírodní způsob.






Hledáme-li však osvěžení v ledových nápojích a ve zmrzlinách, není to podle tradiční čínské medicíny vhodné.

Chladná energie zmrzliny a ledových nápojů oslabuje slezinu a stahuje tělo, což může vést k zadržování tekutin a horka uvnitř těla. Naopak nás osvěží vlažný zelený čaj a teplá voda.


A jak se stravovat v pozdním létě od 16. srpna do astronomického podzimu?


Pozdní léto je zastoupeno elementem země, kterému je přiřazeno sucho a sladká chuť.

Toto období je obdobím sklizně, období, kdy přechází energie jang v energii jin. Tradiční čínská medicína nám doporučuje v tomto období jíst sladké potraviny, sladká chuť je totiž přiřazena elementu země. To však neznamená cpát se koláči, dortíky a dalšími sladkostmi, cukrovinkami a zapíjet je slazenými nápoji.

Na mysli mám přirozeně sladké potraviny, jako je sladké ovoce, obiloviny a zelenina.

V pozdním létě bychom podle tradiční čínské medicíny měli omezit konzumaci kravského mléka a výrobků z něho a nahradit ho kozím mlékem. Tradiční čínská medicína totiž považuje kravské mléko za nositele vlhkosti, které bychom se měli v tomto období vyhýbat.


V tomto období nám budou prospívat přirozeně sladké obiloviny, jako je rýže, kukuřice, quinoa, dýně, mrkev, jablka, hrušky, švestky či sladké brambory.



Dále je doporučováno jíst cizrnu, hrách, jáhly, kozí mléko, brambory, olej, med, rozinky, mandle, ořechy a sezam.




Nejvhodnější kuchyňskou úpravou v tomto období je krátké povaření.

#lektorkaPK

32 zobrazení
Nechte se pravidelně informovat o novinkách!