Pijme na zdraví

A je tu léto, doba při které si musíme hlídat pitný režim více než kdy jindy.

Článek na toto téma pro nás připravila Markéta Hytmanová

Lidské tělo je složeno z 50-60 % vody, proto je pro nás tak nezbytné náš organismus stále hydratovat. Hladovět lze i pár měsíců, ale bez vody vydržíme pouze 2-4 dny. Většina z nás sáhne po skleničce s vodou až při žízni, ale to už je pozdě. Další velký problém naší civilizace jsou sladké nápoje, které jsou většinou jeden z hlavních důvodů nadváhy a obezity nejen v České Republice.



Obsah cukru v nejběžnějších nápojích:

• CoCa Cola, Pepsi Cola- v jedné sklenici (330 ml)-37 g cukru=9 kostek cukru. Je pro nás ohrožující nejen vysokým obsahem cukru (v podobě fruktózo-glukózového sirupu), ale také kyselinou fosforečnou, která způsobuje kazivost zubů a řídnutí kostí.

• Fanta-v jedné sklenici (330 ml)-36 g cukru=9 kostek cukru.

• Většina ledových čajů- v jedné sklenici (330 ml)-24 g cukru=6 kostek cukru.

• 100% džusy- v jedné sklenici (330 ml)-33-36 g cukru =8-9 kostek cukru.

• Ovocné limonády (př.malinovka)-v jedné sklenici (330 ml)-17-24 g cukru=4-6 kostek cukru.

• Rádoby zdravé nápoje (aloe vera drinky, s chia semínky,..)-jedna malá láhev (0,5 l)- 40 g cukru=10 kostek cukru.

• Káva- samotná káva žádný cukr neobsahuje, ale přidáním mléka(z pravidla plnotučného) a případně nějakých sirupů z ní vykouzlíte nálož cukru. Jeden šálek (250 ml) café latté – 19 g cukru=4,5 kostek cukru. Chai latté-1 šálek (250 ml)-42 g cukru=8 kostek cukru.

• Pivo-jen půl litu-64 g cukru=16 kostek cukru!!!

• Víno- záleží samozřejmě na druhu vína, suché víno neobsahuje ani tolik cukru, ale má mnoho energie skryté v alkoholu. Gram čistého alkoholu má energetickou hodnotu 7 kalorií, takže láhev vína v sobě nese zhruba 70 g alkoholu, což je 500 kalorií (což je pro většinu žen třetina denního příjmu energetické hodnoty).



Co bychom tedy měli pít?

• Kojeneckou nebo filtrovanou vodu

• Stolní pramenité neochucené vody

• Bylinné a zelené čaje

• Minerální vody s nízkou mineralizací (a střídat je)

Naučte se číst tabulky s výživovou hodnotou a vybírejte nápoje s minimálním, nejlépe s nulovým obsahem cukru a sladidel. K slazení vymačkejte šťávu čerstvého ovoce ( citronu, pomeranče, grepu či mandarinky-vždy max 1 ks na 1,5 l vody) nebo můžete použít mixér a ve vodě rozmixovat trochu malin, jahod nebo jiného oblíbeného ovoce, případně dosladit čekankovým sirupem.


Ideální příjem tekutin






Za normálních teplotních podmínek minimálně 0,5 l (až 0,7 l) na každých 15 kg hmotnosti. Tedy např. 70 kg člověk: 70:15=4,7 krát 0,5=2,3 l.





Pozorujte si barvu moči, která by měla být světlá nebo bezbarvá.








Připíjím Vám všem na zdraví- sklenkou vody.

51 zobrazení
Nechte se pravidelně informovat o novinkách.