Předsevzetí pro zdravější a štíhlejší život


Počátek roku bývá tradičně spojen s našimi předsevzetími. Bývají různá, od ,,začnu se učit anglicky, budu pravidelně cvičit, konečně přestavím byt...až po zhubnu na vysněnou váhu!" Také si dáváte, milé ženy, nějaké novoroční předsevzetí? Já se musím přiznat, že ne, nedávám. Ale letos jsem si řekla, že budu s tou váhou muset něco udělat! Ano, pohybuji se v oblasti zdravé výživy, ale vlivem situace v loňském roce, kdy se na nás hrnulo více negativních než pozitivních informací, omezila se práce, zůstala jsem, jako mnoho z vás, na homeoffice, jsem hřešila více, než je zdrávo! A tak i na mě se nabalilo nějaké to kilo, kterého se letos ráda zbavím! Ano, vím jak na to! Vím, že 90% úspěchu je v jídle! Mám několik tipů, o které se s vámi podělím. Přidám i osvědčené recepty a na závěr soutěž o kuchařku, která vám může zdravé vaření velmi usnadnit!

  1. Přidejte bílkoviny - měli bychom jich přijímat 1g na kilogram naší váhy, v době redukce i 1,5 g. Bílkoviny mají nespočet benefitů, posilují imunitu, pomáhají při regeneraci, odbourávají tuk, zahánějí hlad, budují aktivní svalovou hmotu a pomáhají v redukci váhy. Obvykle jíme bílkovin málo, proto se nebojte přidávat je klidně do většiny jídel. Pracuji pro šmakouna a tak vím, že mi bílkoviny doplní spolehlivě, aniž by mi do jídla zároveň přidal tuky a tím energii navíc.

  2. Oblíbených jídel se úplně nevzdávejte, většina jich jde připravit tak, aby vám chutnala a přitom měla rozumné výživové hodnoty.

  3. Nepřejídejte se - pokud bude vaše jídlo vyvážené s dostatkem bílkovin, neměl by vás přepadat vlčí hlad a tím záchvaty vyjídání lednice. Jezte raději více menších porcí denně, v každém jídle mějte porci bílkovin!

  4. Přidejte pravidelný pohyb! Vzhledem ke všem corona opatřením je ideální začít venku. Postupně zrychlované procházky, běžky, případně běh a s teplejším počasím jízda na kole, bude tím správným začátkem. Nezapomeňte, každý krok se počítá a denně bychom jich měli udělat alespoň sedm tisíc! Na výlet nezapomeňte s sebou vzít kvalitní svačinu!

  5. Nedávejte si přehnané cíle! Pro začátek bude stačit, když dopnete ty kalhoty, které se přes Vánoce ,,srazily"! Pořád platí rovnice, že výdej energie musí převýšit příjem, takže bez pevné vůle to nepůjde. Ale věřte, že pohyb a zdravější jídlo se vám časem stane návykové a bude vám dělat opravdu radost!

A teď od teorie k praxi. Budu vám pro inspiraci pravidelně přidávat recepty, které vychází z klasické kuchyně, jsou chutné a snadné na přípravu.

Dnes to bude recept na pochoutkový salát ála vlašák, ve kterém nahradím nekvalitní uzeninu Šmakounem, tedy kvalitním zdrojem bílkovin. Druhý recept je na palačinky, do kterých, pro doplnění chybějících bílkovin, přidám Šmakouna.

POCHOUTKOVÝ SALÁT SE ŠMAKOUNEM - 1 porce

Budete potřebovat:

100g (1 váleček) Šmakouna klasik ( nebo uzeného či mexica)

3-4 polévkové lžíce sterilované zeleniny Bonduelle mexico creafit

1-2 polévkové lžíce lehké majolky nebo jogurtu

sůl, pepř

Šmakoun nastrouhejte nahrubo a smíchejte s ostatními ingrediencemi. Pokud použijete jogurt, bude třeba více dochutit. V případě majolky dochucení není třeba, zvlášť pokud méně solíte, jako já. No a to je vše, nechte chvilku vychladit a podávejte nejlépe s kvalitním celozrnným pečivem.



MERUŇKOVÉ FIT PALAČINKY - 10 kusů

Odkdy jsou palačinky fit? Od chvíle, kdy do nich přidáte bílkovinu v podobě Šmakouna! Jejich chuť neovlivní, zato nutriční hodnoty budou o dost příznivější – více bílkovin, méně sacharidů. Naplňte je tvarohem, ozdobte ovocem a určitě neodolají ani děti!

Budete potřebovat: 100 g Šmakouna klasik

1,5 hrnku celozrnné špaldové mouky

1,5 hrnku mléka

2 vejce

NÁPLŇ tvaroh

meruňky ( nebo jiné ovoce)


Postup Šmakouna rozmixujte spolu s vejci, poté přisypte mouku a mléko. Správnou palačinkovou konzistenci dolaďte moukou či naopak mlékem. Těsto nechte chvíli odležet a poté smažte na nepřilnavé pánvi, klidně bez tuku. Naplňte tvarohem a meruňkami nebo jiným ovocem dle chuti. Vyzkoušejte obměnit Šmakouna Klasik za jednu z jeho ochucených sladkých verzí (Meruňka, Klikva a goji, Švestka se skořicí). Těsto lehce osladí a chuťově příjemně doladí.



SOUTĚŽNÍ OTÁZKA - jeden moudrý člověk kdysi řekl: „Nechť je tvé jídlo tvým lékem a tvůj lék nechť je tvým jídlem!"

Víte, kdo to byl? Odpovězte do komentáře zde na webu pod článek. Autorky prvních tří správných odpovědí obdrží kuchařku s 50 recepty se šmakounem.


Milé ženy, přeji vám úspěšný a radostný rok 2021. Přeji vám také dobrou chuť a pevnou vůli v naplnění vašich předsevzetí.


Anna Pláničková alias Šmakounova Anička







Nechte se pravidelně informovat o novinkách!