• Markéta Hytmanová

JARNÍ DETOXIKAČNÍ KÚRA 2021

Co je detoxikace:

Detoxikace je léčebný proces, který je třeba opakovat alespoň jedenkrát ročně. Jedná se o dvoudenní až týdenní proces.

Co je cílem detoxikace:

  1. Uvolnit toxické látky, které se těle usazují a způsobují špatnou funkci lymfatického systému, jehož úkolem je čelit infekcím.

  2. Zbavit tělo usazenin, které se vytvářejí v trávicím traktu a zabraňují řádnému vstřebávání živin z potravy.

  3. Odlehčit všem orgánům, které zpracovávají živiny, a umožnit jejich regeneraci.

  4. Uvolnit nahromaděný hlen nacházející se ve všech dutinách těla.

  5. Vytvořit prostor pro řádný příjem živin, které bude tělo přijímat.

  6. Očista krve zanesené zplodinami, které se do ní dostávají nesprávným/běžným stravováním.

  7. Získat více energie.

  8. Odkyselení organismu.

Zvolila jsem pro Vás detoxikační kúru, která Vás nezatíží ani Vám nezpůsobí žádné potíže. Kúrou budete procházet ve dvou etapách.


První etapa (ideálně by měla trvat 3 dny, pokud se nebudete cítit, budu ráda za den či dva)

  1. Předzásobte se vždy na tři dny čerstvým ovocem a zeleninou (čerstvá či mražená), olivovým olejem a bylinkami, aby se nestalo, že nebudete mít vše potřebné. Na jeden den budete potřebovat cca 3 ks různých druhů čerstvého ovoce ( 300 g) a alespoň 1 kg různých druhů zeleniny (může být i více).

  2. Předzásobte se dostatečným množstvím nesycené vody (může být kohoutková). Budete potřebovat minimálně 2,5 litru na den. Vodu je možné obohatit šťávou z čerstvého citronu či mátou.

  3. Doporučuji užívat bylinky, které proces detoxikace prohloubí (5Care, Belly care, Lymph care- firma Sunkins)

  4. Dostatečně odpočívejte a spěte (8 hodin). Nedoporučuji náročnou sportovní aktivitu, ale procházky mohou být. Snažte se soustředit na dýchání, dýchejte hluboce (ideálně do břišní dutiny). Snažte se být pozitivně naladěni, všímat si kvetoucí přírody a užívat si teplejší počasí :)

Druhá etapa (2-3 dny- poslouchejte své tělo)

  1. Předzásobte si vždy na tři dny tak, jako při první etapě.

  2. Navíc se předzásobte rýží (lépe celozrnnou či natural), jáhly,brambory, pohankou, luštěninami, vločkami, quinou (či jiné přílohy podobného charakteru, na které jste zvyklý/á, určitě ne hranolky,pečivo apod.). Na jeden den budete potřebovat alespoň 1 kg zeleniny, cca 2 ks ovoce (200 g), navíc cca 150 dkg brambor (batátů) a sáček rýže nebo tomu odpovídající množství krup, jahel, pohanky, quinoi,vločky....(100 g). Může být i hrst ořechů či semínek (natural) na den.

  3. + 4. bod stejné jako v první fázy.

Pokud by v rámci detoxikace bylo cítit zvýšenou únavu, pobolívání hlavy nebo jiný drobný problém, nemusíte se znepokojovat, je to součástí očisty. Detoxikace Vašeho těla je také přípravou pro zdárný proces regenerace Vašeho organismu.



Nápady co se zeleninou v první etapě

- mrkev, olivový olej, bylinky, česnek- upravit tepelně

- paprika, rajčata, cibule, olivový olej – opečené v troubě

- brokolice, olivový olej(pečené nebo v páře)

- květák, kmín, olivový olej (jakkoli tepelně upravené)

- kořenová zelenina (kapusta), kmín, olivový olej

- cuketa na jakýkoliv způsob

- polévky (brokolicová, špenátová, rajčatová, vývar,..)

- saláty (různé druhy zeleniny s olivovým olejem, bylinkami a citronovou zálivkou)

-smoothie ze zeleniny a ovoce

Nápady co zeleninou v druhé etapě

- čerstvý listový špenát, pórek, olivový olej, česnek, rýže (kroupy, pohanka) – zeleninu orestovat, smíchat s uvařenou přílohou

- vločky se strouhaným jablkem

- nakrájené brambory se slupkou upéct na pánvi na olivovém oleji, přidat kysané zelí

- hlíva/žampion, kmín, olivový olej, rýže nebo kroupy

- teplý bramborový salát – brambory uvařit ve slupce, nakrájet, zalít olivovým olejem, nastrouhat

salátovou okurku, cibulku s natí, citron

- brambory upečené v troubě s větším množstvím cibule, česnek, olivový olej,bylinky

- cuketa nakrájená na plátky, papriky a rajčata - upéct , rýže nebo brambor

- zeleninové rizoto – podusit na cibulce a oliv. oleji mrkev, hrášek, kukuřici, smíchat s uvařenou rýží, bylinky

- podušené zelí smíchat s vařeným šťouchaným bramborem, olivový olej

- luštěninové polévky,cizrnové boby,…

Pro přípravu jídelníčku je možné použít sušené nebo čerstvé koření, pouze bez chemických přísad a soli. Poté pomalu přecházejte k normálnímu jídelníčku, začínejte ke konci přidávat kvalitní bílý jogurt, kefírové mléko, tvaroh (6, a 7. den). Poté vajíčka a čerstvé sýry a bílé lehké maso, ryby. Pomalu přecházejte ke zdravému jídelníčku.


Držím Vám palečky , věřím, že to zvládnete :)

Vaše nutriční terapeutka Markéta

Nechte se pravidelně informovat o novinkách!