Jak si užít život i cvičení jógy

Aktualizováno: 12. 6. 2021

Lidé by měli dbát sami o sebe. Měli by znát své tělo a co je pro něj vhodné a co už ne. Jóga pomáhá naladit se na své tělo a na své pocity a vede nás k poznání se do hloubky. Vede nás pak dále k tomu, abychom respektovali své pocity a tím potřeby svého těla. Jste-li unavení a pochybujete o dnešním cvičení, necvičte. Máte-li hlad a chcete se najíst, udělejte to. Nemáte-li hlad, nejezte. Pokud dnes nemůžete být bez masa nebo sýra, dejte si ho…. a tak dále. Vše dělejte vědomě – s mírou a rozumně. Dnes tady nabídnu několik pravidel pro optimální zdraví a dobrý pocit ze svého těla:


Zůstaňte hydratovaní


Slyšela jsem mnoho pravidel ke správné hydrataci – co pít, co nepít, jak často pít. Každý jsme individuální a vyhovuje nám něco jiného. Zaručeným ukazatelem zda dostatečně pijeme je barva moči. Pokud je tmavá, vaše tělo není dostatečně hydratované a je potřeba se zaměřit na větší příjem tekutin. Ideální je čistá voda, ale v případě, že pijete málo a nedokážete se přinutit více pít, není na škodu pít vody ochucené, oslazené, které ve vás vzbudí potřebu více pít. Dalším testem, jak zjistit, zda máte dostatek tekutin, je stisknout na tři vteřiny kůži na hřbetu ruky. Pak ji pusťte a sledujte, jak rychle se kůže vrátí do původní polohy. Pokud to jde rychle a kůže je elastická, máte tekutin dostatek. Pokud ale kůže zůstane chvíli vytažená, je čas se pořádně napít. Při nedostatečné hydrataci nemůže tělo totiž správně fungovat a vyšší zátěž je mu na škodu.

Jezte pořádně


Různé formy jógy inklinují k různým vyznáním, od postění se až k veganství nebo ještě dále. Nechci kázat, co je dobré pro vás a co pro sportovce. Každý by měl trénovat bdělou pozornost a objevovat při tom, co jeho tělu dělá dobře a je pro něj přirozené. Je důležité věnovat pozornost své stravě a svým sklonům, mít na mysli správné načasování příjmu živin, tělesné typy, nároky na své vize a cíle. Není možné nikomu předložit obecná pravidla, protože každý máme specifické potřeby. Ale co bych chtěla zmínit – jezte jen když máte hlad. Nejhorší je dle mého názoru jíst, protože někdo určil, že teď je čas na jídlo ačkoliv hlad nepociťujete.



K jednoduchým pravidlům při cvičení jógy patří následující:

  • minimálně hodinu před lekcí jógy nejezte a nepijte vydatné nápoje,

  • věnujte pozornost tomu, jak vaše tělo tráví určité druhy potravin, jako např. mléčné výrobky, čerstvou zeleninu, pečivo, maso, a v případě potřeby je nahraďte,

  • jezte co nejčastěji kvalitní, opravdové, průmyslově nezpracované potraviny,

  • jezte pomalu a jídlo důkladně rozžvýkejte,

  • jezte rozmanité potraviny ze všech skupin potravin,

  • nepřistupujte na stravovací trendy,

  • o doplňcích stravy se poraďte s profesionálem,

  • zvažte kompletní krevní test na potravinové alergie,

  • řiďte se svým břichem – pokud strava není pro tělo vhodná, vaše břicho vám to poví.

Cvičte pravidelně


Protože pravidelné cvičení jógy zlepšuje pružnost, funkční sílu, duševní vytrvalost, lehkost dýchání a vyrovnává hladinu stresu. Pravidelné cvičení nabízí mnohem větší dlouhodobé přínosy pro dlouhodobé zdraví než jen lepší výkonnost. Řada těch výhod je okamžitá: např. redukce úzkosti. K dlouhodobějším přínosům patří pružné klouby a svaly a také rozvoj dechové kapacity. Jógový dech aktivuje parasympatický nervový systém, který řídí zklidnění organismu a tím velmi účinně snižuje stres. Proto frekvence cvičení jógy bude přispívat i k určení hladiny celkové pohody a relaxace v jiných sportech.


Zvolte si správné pomůcky

Nejdůležitější pro cvičení jógy je výběr vhodného oblečení. Noste takové, ve kterém se cítíte pohodlně, je z příjemných materiálů, ideálně vás guma neškrtí v pase a prostě vás oblečení nijak neomezuje v pohybu a v dýchání. Nechcete přece, abyste si v průběhu lekce dělali starosti s oblečením a chcete se soustředit jen na své tělo a jógové pozice a dýchání. Pro řádnou oporu těla je důležitá kvalitní podložka na stabilním povrchu, abyste měli stabilitu a neklouzali jste. Podle typu jógy můžete potřebovat meditační polštáře, popruhy a bloky.

Neodbývejte naladění a zahřátí před cvičením

Zahřátí aktivuje všechny klouby v těle a navodí správný dech a připraví k protahování. Sportovci, kteří přišli na jógu z předchozího cvičení už zahřívat nepotřebují, protože už by měli být uvolnění a připravení cvičit. Naladění vede k uvolnění mysli a stažení pozornosti od vnějšího prostředí k sobě, zahřátí připraví páteř a klouby, abychom se v další části lekce nezranili. Stanovujte si reálné cíle a utvořte si svou vizi – jogíni, sportovci, i všichni ostatní by měli pečlivě promýšlet své sny, cíle a strategie a každý den podle nich jednat. Svůj vysněný domov byste také nevybudovali tak, abyste si najali stavitele, dali mu hřebíky, maltu a dřevo a šli pryč. Přitom mnoho lidí přistupuje k životu právě takhle.


Položte si následující otázky: Žiji své sny?

Jsem každý den šťastná?

Žiji ten nejlepší život, jaký mohu?

Je každý můj den plný možností?

Přispívám nějak společnosti?

Pokud odpověď na některou z těchto otázek zní ne, je nejlepší čas na změnu. Jóga vám v nich může úspěšně pomoci. Udělejte zvrat ve svém myšlení


Vedle hmotné hojnosti můžete vyjadřovat touhu žít naplněný život. Toho se dá nejlépe dosáhnout, když se vyhnete uvažování způsobem, který omezuje vaši pozitivitu. Dalo by se říci, že někteří lidé uvažují šetrně, a mohou tím sami sobě škodit. K příkladům šetrného uvažování patří např. posuzování sebe proti druhým, žití podle sebeomezujících standardů, zabředávání do stereotypů myšlení jako “měla bych a už je pozdě” apod.

Jak to lze zvrátit? Zkuste se otevřít novým možnostem.


Zamyslete se nad následujícím příklady šetrného versus velkorysého uvažování:

  • Bude to velmi složité. X Možné je cokoliv.

  • Bude to riskantní. X Nemohu selhat, když plánuji a důvěřuji Vesmíru.

  • Bude to trvat dlouhou. X Je jen teď. Žiju naplno v přítomnosti.

  • To si nemohu dovolit. X Když si zachovám svou víru, Vesmír mi zajistí vše, co potřebuji.

  • Na to nemám čas. X Pokud si to dokážu představit, dostane se mi vášně i schopností to uskutečnit.

  • Mám strach. X Není čeho se bát.

  • Na to nejsem dost chytrá. Nikdo mi nepomůže. X Služ druhým, Úspěch, o nějž se nepodělíš, je selháním.

Zvláště bych se zastavila u toho, jak často slýchám "Na to nemám čas." Nedostatek času je jen výmluva a iluze. Každý máme stejně času, každý den má 24 hodin pro všechny z nás. Je jen na nás samotných, jak se rozhodneme, že využijeme svůj čas.

Bdělá pozornost by se měla vyučovat jako celoživotní, každodenní cvičení. Měla by být zabudována do našich životů stejně, jako když si do kalendáře zapisujete seznamy úkolů. Nenese to s sebou žádné riziko a uděláte-li si denně čas na trénink bdělé pozornosti, můžete žít lepší život. Můžete se stát lepšími ženami (či muži) lepšími dcerami (či syny), lepšími učitelkami a inspirací pro druhé. Přínosy bdělé pozornosti jsou pro život velice příznivé. Bdělá pozornost může změnit způsob, jak uvažujeme, jak se pohybujeme, jak se zotavujeme, jak žijeme…. a s cílevědomým cvičením to začne být brzy vidět.


Jaké jsou nástroje pro trénink bdělé pozornosti?

  • dýchání (od bráničního dechu, přes střídavý dech až po plný jógový dech)

  • počítání dechu

  • skenování těla

  • skenování myšlenek

  • slovní kotvy

Když se znovu naučíte bdělé pozornosti, může to být zpočátku i nepříjemné. Ale věřte, že život v duchu bdělé pozornosti vám dlouhodobě přinese více kladů než záporů. Nemusíte být otupělí ke svému okolí, ke svému životu a nemusíte jej prožívat automaticky. Vědomý život vám může dát mnoho darů a jedním z nich je, že nemusíte přicházet o nic z toho, co vám život předkládá a můžete si sami vybírat, co je pro vás přínosné a co vám pro zkvalitnění života a více radosti v něm pomůže.


Těším se na vás na lekcích jógy, které jsou skvělé pro trénink bdělé pozornosti.

Vlaďka Procházková